Over dingen en doetjes in Denemarken.

zondag 14 januari 2024

Zilverpoets en een jarige.

Wie poetst er nu nog zilver? Oftewel, wie heeft er eigenlijk nog zilveren/verzilverde spulletjes? Ik poetste de kandelaar en nam het bonbon schaaltje maar meteen mee. Plus de zilveren spaarpot die de chef laaaang geleden kreeg als doopgeschenk. 

Vroeger was zilver meer in trek. Hier in Denemarken begonnen veel meisjes met het sparen van verzilverd bestek- in 12 delen- van jongs af aan. Ze kregen een lepel of zo met hun verjaardag of met de kerst. Wist je dat er nooit messen werden gegeven? Die moest je zelf kopen, want een mes geven was kwade schik. Dit zilveren bestek ligt al lang uit de running, iets met teveel poetsen en tja, af en toe kreeg het eten een bijsmaak. Veel ervan ligt bij de handelaars in tweedehands goed of het is omgesmolten. Dit is mijn zilvervloot(je)..haha.


We vierden gisteren de verjaardag van dochterlief en ik maakte even een foto van het gezin, naast elkaar op de bank. 



3 opmerkingen:

  1. Ik heb nog zilveren spulletjes staan, erfenis van mijn oma en moeder.
    Heb ook poetsmiddel staan, maar doe ik niet zo vaak.
    Van harte gefeliciteerd met je dochter en de nieuwe koning.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @ goed om te lezen dat je door de muziek weer jong voelt.

      Verwijderen
  2. Forsinket tillykke med datteren og den nye konge. Har I set tronskiftet på fjernsynet? Det har jeg, på dr.dk. Jeg kunne ikke forstå det hele fra alle de værter, men godt nok.

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig, laat gerust een reactie achter!