Over dingen en doetjes in Denemarken.

woensdag 31 januari 2024

Veel te vaak nieuws.

Ik was jong in de jaren 60/70. Het leven zat vol verrassingen, vol avonturen. Rijden in wrakken van auto's, vakanties in waterdoorlatende tenten, zelfgemaakte kleding en optimisme. Natuurlijk hoorden en lazen we over de oorlog in Vietnam en die van zes dagen in Israël. Maar eerlijk is eerlijk, dat was ver weg. Ik had geen tijd voor de nieuwsberichten.. Natuurlijk hield ik me wel bezig met wat er rondom onszelf gebeurde. De studenten-opstand in 1969; de academie ging plat; het onderwijs werd gesuspendeerd; we wisten het zelf toch zoveel beter ;-). Maar ook dat gleed terug in zijn/haar oude gangetje, ook al was er (gelukkig) veel veranderd en gedemocratiseerd 🙏.  

Ik had destijds alleen een radiootje. Later, toen ik naar DK verhuisde kregen we wel een tv, een oudje, overgenomen van mijn schoonouders. Maar ja, twee kleine kindjes, een verbouwing en een nieuwe baan maakten dat ik (wij) voor de tv in slaap sukkelden. 

Weinig tijd voor nieuws dus (nu dutten we ook af en toe 's avonds in voor de tv 😂)

Vandaag de dag wordt een mens overspoeld door nieuwsberichten. Op de telefoon, de radio, tv, krantjes en ga maar door. Veel te veel nieuws; veel te veel meningsuitingen; veel te veel gezeur; veel te veel zorgen en elende; veel te veel ge-euvel, veel te veel van alles.


Nu selecteer ik. Radio uit na het ontbijt! Die radio komt om het half uur met (hetzelfde) "nieuws". Later liever een film of serie op tv. Ik kijk ook nooit naar "Goedemorgen en/of Goedenavond Denemarken".  Al die mensen die "iets" over "iets" willen zeggen. Geen programma's met meningsuitingen voor mij. Gezeur op de sociale media werp ik weg. Ik hoor en lees alleen het hoognodige om bij te blijven. 

En weet je wat; nu heb ik veel meer tijd om boeken te lezen, te wandelen, een blogje te lezen en te schrijven, naar muziek te luisten en ga maar door. 

I've heard the news today - a day in the life


8 opmerkingen:

  1. Tak for din søde kommentar på min blog, Jeg kan godt lide, hvad du skriver og er enig med dig i at der er alt, alt, alt for meget "nyheder i tomgang" i medierne. Jeg har også mere eller mindre meldt mig ud af ræset.
    Helt sikkert vil jeg komme forbi af og til, men forvent ikke de store, dybsindige konmmentarer fra mig. Dertil er mit hllandsk ganske simpelt for udueligt pg rustent.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad, dat was je jeugd en die is niet te vergelijken met nu.
    Toen was het nieuws trager, eigenlijk wel zo prettig.
    Tegenwoordig wordt je overspoeld en dan moet je maar zelf filteren wat klopt. Hans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @ inderdaad het scheve bord geeft bij veel mensen de kriebels.
      Voor een vakman als Chef helemaal een steen des aanstoots.

      Verwijderen
  3. Je geeft het prima weer. Zo verging en vergaat het mij ook. Wat moet je met al die ruis? Het leven is veel te kort om dat gezeur en 'ik vind, ik denk, ik vermoed' van allerlei lui aan te horen. Die praattafels met BN-ers, die alleen maar zendtijd willen voor hun ego, vind ik al helemaal niet om te hachelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Er is zelfs een boek Het nieuwsdieet dat gaat er ook over om niet alle nieuws te volgen. Het is inderdaad overweldigend.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo doe ik het echt al jaren. Journaal kijk al 15 jaar (of langer) niet meer. En talkshows ook nooit. Heerlijk. Ik ben het dan ook helemaal met je eens.

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig, laat gerust een reactie achter!