Over dingen en doetjes in Denemarken.

dinsdag 27 februari 2024

Matematiek complex

 

Op de lagere school was ik goed in rekenen. Hoofdrekenen, delingen, dingen waar ik mijn hand niet voor omdraaide. Maar toen kwam de MMS en kregen we wiskunde; geometrie en algebra. Geometrie had ik snel door maar algebra.... Achteraf wijd ik het aan de lerares, die vreselijke juffrouw Ceelen. Ik was als de dood voor haar en durfde na een paar keer nooit meer te zeggen dat ik er niks van begreep. Nog een keer uitleggen? Ho maar. "Jij bent dom",zei ze en ging gewoon verder met de les. Ze leek ook echt op die juffrouwen uit die kostschool-series op tv; grijs, streng en met haar haar in een knot. Ik haatte haar en ik haatte matematiek en bleef het haten. Jammer eigenlijk, want ik ben nog steeds goed in rekenen, de boekhouding bijhouden; ik denk logisch en kan veel dingen uitrekenen. Misschien had ik me toch later moeten bijscholen....

Mijn kinderen zijn keien in de wiskunde. Vooral mijn dochter, die er les in geeft. Dit alles kwam op in mijn hoofd omdat onze kleindochter hoopt te worden opgenomen op de studie handelsøkonom" (handel econoom). Als ze door het oog van de naald komt wordt het voor haar geen makkie. Een echt studiehoofd is ze niet, maar wel een vechter en volhouder. 


2 opmerkingen:

  1. Toch erg leuk dat je nog een goeie foto van juffrouw Ceelen hebt gevonden :-) Ja, dat onderwijspersoneel van vroeger kon er wat van.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou juf Ceele was geen beste, zoals wel meer gebeurd.
    Ze hoort het vak uit den treure uit te leggen.
    Het mooie is ala het goed gaat met de kinderen, gaat het ook met jou goed. Hans

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig, laat gerust een reactie achter!