Over dingen en doetjes in Denemarken.

maandag 13 mei 2024

Examenstijd.


Ik was 17 toen ik eindexamen deed aan de MMS. MMS'en zijn voortijd, maar eindexamens niet. Gelukkig had ik nooit echt last van zenuwen. In de meeste vakken was ik ook best goed. Goed in geografie, geschiedenis, de talen. Wat een afgang was het dat ik de Franse tekst had misverstaan; oef, daar kwam ik met een zesje net door het oog van de naald. 
De mondelinge examens waren okay. Destijds was de zaterdag een halve schooldag en dus ook een examensdag. Geschiedenis; ik kreeg een tien! Ik weet nog precies dat we in een klaslokaal zaten te wachten op onze beurt. De single Yesterday was een hit toen, en de B- side; loved'it: My girl. Dat zongen we met zes meiden.....Ssttt, werd er gezegd. 
Het waren warme junidagen in 1968; thuis wachtte ons moeder met beschuit met aardbeien. Destijds waren we niet zo prestatie gericht als de dag vandaag.; op de MMS waren vakken als kunstgeschiedenis, muziek en handwerken ook belangrijk. Gelukkig maar... Ik heb toch echt een mooi werkleven achter de rug en een mooie carrierre gehad;.). En mijn Frans? Dat verbeterde ik door hier naar de Havo-avondschool te gaan en te slagen met een tien!


                             Wat werd ik weer verwend op moederdag. Kusje...💋

7 opmerkingen:

  1. Een mooie terugblik, eindexamen het was altijd wel een spannende tijd.
    Gelukkig heb je het goed gedaan en heb je er nu nog voordeel van. Hans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Moeders waren vroeger ook nooit ziek, dat kon niet.

      Verwijderen
    2. Ik kneep hem vanmiddag wel, men had regen voorspeld, maar kwam gelukkig droog thuis.

      Verwijderen
  2. Wij deden samen het eindexamen in 1968, denk ik. Jij de MMS en ik de vierjarige MULO-A (met bedrijfsrekenen/handelskennis/boekhouden). Wat was ik gelukkig dat ik het diploma op zak had, want het was een strenge school met - toegegeven - het hoogste aantal geslaagden van Rotterdam ieder jaar, maar driekeerniks-an als je er op zat. Daarna ging ik naar de particuliere dagopleiding Schoevers om secretaresse te worden. Dát was ook heel hard werken, maar tegelijkertijd ontzettend gezellig. Oh ja, ik had ook een tien voor geschiedenis ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb altijd spijt gehad dat ik geen type-diploma heb ;-) En stenografie lijkt me ook geweldig. Ik had een vriendin die ook een Schoevers opeiding had.

      Verwijderen
    2. We leerden in één jaar tijd (minus de schoolvakanties) ongelooflijk veel: handelscorrespondentie Nederlands, Engels, Frans en Duits, steno in deze vier talen, blind typen uiteraard, praktijk/representatie/organisatie.... We werkten ons op school en thuis elke avond ook nog zowat halfdood, maar toen ik het diploma eenmaal had, kon ik uit vijf leuke banen kiezen. Je ging als 'Schoeversmeisje' meteen fors verdienen, de werkgevers waren dol op ons. Ik ging bij een scheepvaartmaatschappij werken en kreeg na vier maanden al een flinke opslag en mocht voor twee directeuren werken. Altijd heel veel plezier gehad van wat ik toentertijd leerde. Goeie basis, maar dure opleiding, dat wel.

      Verwijderen

Gezellig, laat gerust een reactie achter!