Over dingen en doetjes in Denemarken.

woensdag 22 januari 2020

Waar denk jij aan als...

De chef had "rookvlees" meegebracht en ik moest meteen aan mijn ene opa denken. Die was hartpatiënt en moest zoutloos eten. Doktersadvies eind jaren 50. En zodoende kocht mijn oma trouw rookvlees voor op het brood.
De arme man werd helaas niet ouder dan 66. Het hart gaf het toch op, ondanks de goede zorgen. Maar... als ik rookvlees heb dan denk ik aan opa.

Zo zijn er veel meer etenswaren en dranken die herinneringen oproepen.
Warme chocolademelk, vers geperst sinaasappelsap, wortelstampot.
Bij het laatste lopen de rillingen nog over m'n rug. Ik lust dit echt niet, maar in het laatste jaar van de MMS liepen we de "Pax Christi". Drie dagen wandelen en praten door het Brabantse land. Slapen op hooizolders bij de boeren; dat kon toen nog allemaal. De laatste dag stonden we al heel vroeg op om naar de mis in de St.Jan in Den Bosch te gaan. Het was koud, we waren moe, het waren intense dagen geweest. Na de mis stonden er grote pannen met wortelstamp op ons te wachten en ondanks alles at ik er een klein bordje van leeg. Maar ik lust het nog steeds niet!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Gezellig, laat gerust een reactie achter!